Workshopkonkurranse for ung inkludering i byutvikling

Mellomrommet

Mellomrommet er en workshopkonkurranse med formål å engasjere og innhente viktige innspill fra ungdom i alderen 12-17 år under planlegging av byutvikling hos kommuner. En co-design prosess som skal sikre byrom som ungdom faktisk vil bruke, designet av ungdommen selv!

Mellomrommet er en workshopkonkurranse med formål å engasjere og innhente viktige innspill fra ungdom i alderen 12-17 år under planlegging av byutvikling hos kommuner. En co-design prosess som skal sikre byrom som ungdom faktisk vil bruke, designet av ungdommen selv!

Mellomrommet er en workshopkonkurranse med formål å engasjere og innhente viktige innspill fra ungdom i alderen 12-17 år under planlegging av byutvikling hos kommuner. En co-design prosess som skal sikre byrom som ungdom faktisk vil bruke, designet av ungdommen selv!

fag

Design 5 - Tjenestedesign

Trondheim Kommune - Nyhavna utvikling AS

DATO

November 2024

Domene

Byutvikling

Område

Tjenestedesign

Co-design

UX-research

Om prosjektet

Bakgrunn

Nyhavna er et tidligere industriområde i Trondheim som nå er under transformasjon til en levende bydel frem mot 2050. Kommunen ønsker at området skal utvikles til å romme både boliger, næringsliv, kunst, kultur og rekreasjon.

En sentral del av satsingen har vært å inkludere ungdom i alderen 12–17 år i prosessen – en gruppe som ofte omtales som «den glemte aldersgruppen» i byplanlegging. Målet har vært å gi ungdom en stemme i utviklingen, samt å skape kostnadsfrie møteplasser som gjør bydelen attraktiv og relevant for unge.

Nyhavna er et tidligere industriområde i Trondheim som nå er under transformasjon til en levende bydel frem mot 2050.

Kommunen ønsker at området skal utvikles til å romme både boliger, næringsliv, kunst, kultur og rekreasjon. En sentral del av satsingen har vært å inkludere ungdom i alderen 12–17 år i prosessen – en gruppe som ofte omtales som «den glemte aldersgruppen» i byplanlegging. Målet har vært å gi ungdom en stemme i utviklingen, samt å skape kostnadsfrie møteplasser som gjør bydelen attraktiv og relevant for unge.

Løsning

Gjennom brukersentrert designmetodikk, med scenarioer, personas, intervjuer og research, utviklet vi konseptet MELLOMROMMET. Løsningen er en konkurranse i workshop-format der ungdom selv settes i designerrollen og veiledes gjennom et tredelt co-design-program. Metoden er inspirert av prosesser fra Youth City Futures og bygger på prinsippet om å involvere de som blir direkte berørt, slik at deres ideer og erfaringer blir en del av byutviklingen.

For å gjøre deltakelsen engasjerende la vi inn et konkurranseelement, samtidig som vi senket terskelen for å bidra ved å utforme oppgaver som ikke stiller krav til forkunnskaper eller spesifikke ferdigheter. Hver workshop resulterer i et konkret konsept som kan realiseres på Nyhavna.

Navnet MELLOMROMMET spiller både på tid og livssituasjon: ungdom befinner seg i mellomrommet mellom barn og voksen, samtidig som Nyhavna står i mellomrommet mellom industrihistorie og fremtidig byliv.

Ungdommen
som prosjektleder

Ungdommen
som prosjektleder

MELLOMROMMET gir ungdom rom for å uttrykke sine ønsker i en atmostfære som senker terskelen for deltakelse og sikrer følelsen av å bli tatt på alvor.

MELLOMROMMET gir ungdom rom for å uttrykke sine ønsker i en atmostfære som senker terskelen for deltakelse og sikrer følelsen av å bli tatt på alvor.

Innsikt & research

Bakgrunn

Formålet med innsiktsarbeidet var å destillere relevant litteratur, sekundærdata og eksisterende forskning til en treffsikker innramming som kunne styre prosessen videre. På den måten sikret vi at løsningen vår ble både virkelighetsnær og relevant for ungdom mellom 12 og 17 år.

Vi startet med å kartlegge eksisterende materiale om Nyhavna og Lademoen, samt lignende byutviklingsprosjekter i andre byer. Dette ble supplert med sekundærresearch om ungdom i Trondheim, med fokus på deres behov, utfordringer og ønsker. For å få oversikt utviklet vi et stakeholder-kart, og vi oppsummerte alle kilder i korte beskrivelser kategorisert som «utfordringer» og «nøkkelfunn».

Til slutt kondenserte vi dette til en samlet oversikt over key findings, som la grunnlaget for både innrammingen og den videre utviklingen. På bakgrunn av disse funnene utarbeidet vi også to personas – Liam og Lise – som representerer de viktigste brukergruppene i prosjektet.

Funn

Innsiktsarbeidet viste at flere faktorer hindrer ungdom i å bruke byrommet aktivt. For det første er tilgjengelig areal og utforming avgjørende – omgivelsene må oppleves som trygge og innbydende. Uønsket atferd, som fyll og forstyrrende voksne, svekker trygghetsfølelsen og gjør at ungdom unngår enkelte steder.

Tilgjengelighet er også en barriere. Kollektivtransport oppleves som dyrt, og ungdom har ofte et nomadisk forhold til byrommet – de trenger fleksible steder som kan brukes på ulike måter og tilpasses spontane behov.

I tillegg viste analysen at ungdom ofte holdes utenfor byutviklingen. De blir sett på som en ekstern gruppe, og opplever at deres meninger ikke blir tatt på alvor. For å få reell innsikt må man bygge tillit, ta utgangspunkt i temaer de selv opplever som relevante, og sørge for at voksne møter deres bidrag med respekt og oppmuntring.

Innsiktsarbeidet viste at flere faktorer hindrer ungdom i å bruke byrommet aktivt. For det første er tilgjengelig areal og utforming avgjørende – omgivelsene må oppleves som trygge og innbydende. Uønsket atferd, som fyll og forstyrrende voksne, svekker trygghetsfølelsen og gjør at ungdom unngår enkelte steder.

Tilgjengelighet er også en barriere. Kollektivtransport oppleves som dyrt, og ungdom har ofte et nomadisk forhold til byrommet – de trenger fleksible steder som kan brukes på ulike måter og tilpasses spontane behov.

I tillegg viste analysen at ungdom ofte holdes utenfor byutviklingen. De blir sett på som en ekstern gruppe, og opplever at deres meninger ikke blir tatt på alvor. For å få reell innsikt må man bygge tillit, ta utgangspunkt i temaer de selv opplever som relevante, og sørge for at voksne møter deres bidrag med respekt og oppmuntring.

Innsiktsarbeidet viste at flere faktorer hindrer ungdom i å bruke byrommet aktivt. For det første er tilgjengelig areal og utforming avgjørende – omgivelsene må oppleves som trygge og innbydende. Uønsket atferd, som fyll og forstyrrende voksne, svekker trygghetsfølelsen og gjør at ungdom unngår enkelte steder.


Tilgjengelighet er også en barriere. Kollektivtransport oppleves som dyrt, og ungdom har ofte et nomadisk forhold til byrommet – de trenger fleksible steder som kan brukes på ulike måter og tilpasses spontane behov.


I tillegg viste analysen at ungdom ofte holdes utenfor byutviklingen. De blir sett på som en ekstern gruppe, og opplever at deres meninger ikke blir tatt på alvor. For å få reell innsikt må man bygge tillit, ta utgangspunkt i temaer de selv opplever som relevante, og sørge for at voksne møter deres bidrag med respekt og oppmuntring.

Innsiktsarbeidet viste at flere faktorer hindrer ungdom i å bruke byrommet aktivt. For det første er tilgjengelig areal og utforming avgjørende – omgivelsene må oppleves som trygge og innbydende. Uønsket atferd, som fyll og forstyrrende voksne, svekker trygghetsfølelsen og gjør at ungdom unngår enkelte steder.

Tilgjengelighet er også en barriere. Kollektivtransport oppleves som dyrt, og ungdom har ofte et nomadisk forhold til byrommet – de trenger fleksible steder som kan brukes på ulike måter og tilpasses spontane behov.

I tillegg viste analysen at ungdom ofte holdes utenfor byutviklingen. De blir sett på som en ekstern gruppe, og opplever at deres meninger ikke blir tatt på alvor. For å få reell innsikt må man bygge tillit, ta utgangspunkt i temaer de selv opplever som relevante, og sørge for at voksne møter deres bidrag med respekt og oppmuntring.

Eksempler fra research-prosessen

Stakeholder map over domenet

Eksempel fra sekundær-research: Utfordringer og nøkkelfunn fra UNGDATA undersøkelsen i Trondheim kommune 2024

Eksempel fra sekundær-research: Artikkel " A city for all citizens"

Eksempel på sammendrag av relevante prosjekter: Plassn på Heimdal.

Key Findings

Totale key-findings: Destillering av funn fra sekundær-research.

Personas fra innsiktsarbeidet: Liam og Lise

Eksempel på sammendrag av relevante prosjekter: Plassn på Heimdal.

Key Findings

Totale key-findings: Destillering av funn fra sekundær-research.

Personas fra innsiktsarbeidet: Liam og Lise

Innramming for prosjektet

Innramming for prosjektet

"Vi ønsker å undersøke hvordan en kan inkludere unge i byplanleggingsprosessen, slik at tilbudene som bygges for dem på Nyhavna, faktisk reflekterer deres ønsker og behov. Ved å involvere og engasjere ungdommer i planleggingen, ønsker vi å styrke deres tilhørighet og ansvarsfølelse til området, og samtidig fremme tidlig samfunnsengasjement gjennom aktiv deltakelse."

"Vi ønsker å undersøke hvordan en kan inkludere unge i byplanleggingsprosessen, slik at tilbudene som bygges for dem på Nyhavna, faktisk reflekterer deres ønsker og behov. Ved å involvere og engasjere ungdommer i planleggingen, ønsker vi å styrke deres tilhørighet og ansvarsfølelse til området, og samtidig fremme tidlig samfunnsengasjement gjennom aktiv deltakelse."

Leveranse

Resultat

MELLOMROMMET er en workshop-konkurranse utviklet for å sikre direkte brukermedvirkning av ungdom i Nyhavna-prosjektet. Det er et tredelt program som består av en innledende runde, en finalerunde og en utviklingsperiode. Den innledende runden “Å skyte fra hofta” kjøres for 10.klasse på alle ungdomsskoler i Trondheim. De to beste forslagene fra hver skole går videre til finalerunden, “Å lande på jorda”, som arrangeres på et kommunalt kontor. Her vil deltakerne få veiledning av designere, arkitekter og fagfolk fra Nyhavna Utvikling. Til slutt vil vinnerkonseptet fra finalen gjennomgå en profesjonell utviklingsprosess med elevene som prosjektledere, hvor det forvandles til et ferdig produkt som skal bygges på Nyhavna.

MELLOMROMMET er en workshop-konkurranse utviklet for å sikre direkte brukermedvirkning av ungdom i Nyhavna-prosjektet. Det er et tredelt program som består av en innledende runde, en finalerunde og en utviklingsperiode.

Den innledende runden “Å skyte fra hofta” kjøres for 10.klasse på alle ungdomsskoler i Trondheim. De to beste forslagene fra hver skole går videre til finalerunden,

“Å lande på jorda”, som arrangeres på et kommunalt kontor. Her vil deltakerne få veiledning av designere, arkitekter og fagfolk fra Nyhavna Utvikling.

Til slutt vil vinnerkonseptet fra finalen gjennomgå en profesjonell utviklingsprosess med elevene som prosjektledere, hvor det forvandles til et ferdig produkt som skal bygges på Nyhavna.

Hvorfor
workshop?

  • Sikrer vi at de unge direkte blir inkludert i byutviklingsprosessen

  • Utfordrer de etablerte maktstrukturene ved å la ungdommen være prosjektledere

  • Lar vi løsningen komme fra den gruppen som rammes av de sosiale strukturene

  • Bygger kommunen tillit og relasjoner med de unge, lar dem undersøke problemer som er relevante for dem, og tilrettelegger for at responsen fra de voksne er oppmuntrene og respektfull

Mitt bidrag til teamet

Prosessen var gjennomført i et flatt team uten definerte roller. Vi delte ansvar for alle deler av design-prosessen, men mine hovedbidrag var innenfor:

  • Analyse av kommunal data og områdedokumenter, der jeg gjennomgikk rapporter, trakk ut nøkkelfunn og presenterte relevant innsikt for teamet i oppstartsfasen.

  • Formulere problemstilling basert på Key-findings fra innledende reserach.

  • Planlegge og gjennomføre intervju/workshop med tidligere ansatte på Plassn Heimdal for innhenting av erfaringer fra liknende prosjekt i kommunen, samt teste konseptet på relevant brukergruppe.

  • Utforming av workshop-materiell for MELLOMROMMET.

MELLOMROMMET

Mellomrommet sin struktur

Oppgaver

Mellomrommet sin struktur

Oppgaver

Oppgaver

Av ungdom for ungdom

Av ungdom for ungdom

De beste designerne for ungdom er ungdommen selv! MELLOMROMMET er en co-design prosess der ungdommen settes i setet til designeren. Vinnerbidraget får hjelp fra arkitekter, designere, og annet fagpersonell til å realisere løsningen i Nyhavna 2050.

De beste designerne for ungdom er ungdommen selv! MELLOMROMMET er en co-design prosess der ungdommen settes i setet til designeren. Vinnerbidraget får hjelp fra arkitekter, designere, og annet fagpersonell til å realisere løsningen i Nyhavna 2050.

Læringspunkter

Å jobbe med utilgjengelige brukergrupper

Jeg lærte at arbeid med beskyttede brukergrupper krever tydelig planlegging og alternative metoder. Strenge personvernregler gjorde det umulig å intervjue ungdom innen prosjektets tidsramme, noe som understreket viktigheten av å avklare godkjenninger tidlig og bruke andre innsiktskilder når direkte kontakt ikke er mulig.

Forankring hos brukergruppe

Jeg erfarte hvor viktig det er å forankre designvalg i en solid og representativ forståelse av brukergruppen. Når direkte kontakt med ungdom ikke var mulig, måtte vi sikre kvaliteten i innsikten gjennom alternative kilder og kontinuerlig validering. Dette styrket forståelsen min av hvor sårbar en prosess kan bli når antakelser ikke testes — og hvor viktig det er å bygge inn mekanismer for forankring i hvert steg.

Innovasjon av tjenester gjennom design research

Hvordan strukturert design research kan åpne for innovasjon og nye retninger. Funnene våre gjorde det mulig å identifisere behov som ikke var adressert i utgangspunktet, og ga oss et mer presist grunnlag for å utvikle konseptet og metoden som faktisk kunne skape verdi for kommunen og ungdommen.

Lyst til å høre mer?

Ta gjerne kontakt via skjemaet under, så kan vi sette opp en samtale!

Kontakt

Ta gjerne kontakt dersom du har noen spørsmål angående prosjekter eller om porteføljen!

Følg meg