Workshopkonkurranse for ung inkludering i byutvikling
Mellomrommet
fag
Design 5 - Tjenestedesign
Trondheim Kommune - Nyhavna utvikling AS
DATO
November 2024
Domene
Byutvikling
Område
Tjenestedesign
Co-design
UX-research
Om prosjektet
Bakgrunn
Løsning
Gjennom brukersentrert designmetodikk, med scenarioer, personas, intervjuer og research, utviklet vi konseptet MELLOMROMMET. Løsningen er en konkurranse i workshop-format der ungdom selv settes i designerrollen og veiledes gjennom et tredelt co-design-program. Metoden er inspirert av prosesser fra Youth City Futures og bygger på prinsippet om å involvere de som blir direkte berørt, slik at deres ideer og erfaringer blir en del av byutviklingen.
For å gjøre deltakelsen engasjerende la vi inn et konkurranseelement, samtidig som vi senket terskelen for å bidra ved å utforme oppgaver som ikke stiller krav til forkunnskaper eller spesifikke ferdigheter. Hver workshop resulterer i et konkret konsept som kan realiseres på Nyhavna.
Navnet MELLOMROMMET spiller både på tid og livssituasjon: ungdom befinner seg i mellomrommet mellom barn og voksen, samtidig som Nyhavna står i mellomrommet mellom industrihistorie og fremtidig byliv.
Innsikt & research
Bakgrunn
Formålet med innsiktsarbeidet var å destillere relevant litteratur, sekundærdata og eksisterende forskning til en treffsikker innramming som kunne styre prosessen videre. På den måten sikret vi at løsningen vår ble både virkelighetsnær og relevant for ungdom mellom 12 og 17 år.
Vi startet med å kartlegge eksisterende materiale om Nyhavna og Lademoen, samt lignende byutviklingsprosjekter i andre byer. Dette ble supplert med sekundærresearch om ungdom i Trondheim, med fokus på deres behov, utfordringer og ønsker. For å få oversikt utviklet vi et stakeholder-kart, og vi oppsummerte alle kilder i korte beskrivelser kategorisert som «utfordringer» og «nøkkelfunn».
Til slutt kondenserte vi dette til en samlet oversikt over key findings, som la grunnlaget for både innrammingen og den videre utviklingen. På bakgrunn av disse funnene utarbeidet vi også to personas – Liam og Lise – som representerer de viktigste brukergruppene i prosjektet.
Funn
Eksempler fra research-prosessen
Stakeholder map over domenet
Eksempel fra sekundær-research: Utfordringer og nøkkelfunn fra UNGDATA undersøkelsen i Trondheim kommune 2024
Leveranse
Resultat
Hvorfor
workshop?
Sikrer vi at de unge direkte blir inkludert i byutviklingsprosessen
Utfordrer de etablerte maktstrukturene ved å la ungdommen være prosjektledere
Lar vi løsningen komme fra den gruppen som rammes av de sosiale strukturene
Bygger kommunen tillit og relasjoner med de unge, lar dem undersøke problemer som er relevante for dem, og tilrettelegger for at responsen fra de voksne er oppmuntrene og respektfull
Mitt bidrag til teamet
Prosessen var gjennomført i et flatt team uten definerte roller. Vi delte ansvar for alle deler av design-prosessen, men mine hovedbidrag var innenfor:
Analyse av kommunal data og områdedokumenter, der jeg gjennomgikk rapporter, trakk ut nøkkelfunn og presenterte relevant innsikt for teamet i oppstartsfasen.
Formulere problemstilling basert på Key-findings fra innledende reserach.
Planlegge og gjennomføre intervju/workshop med tidligere ansatte på Plassn Heimdal for innhenting av erfaringer fra liknende prosjekt i kommunen, samt teste konseptet på relevant brukergruppe.
Utforming av workshop-materiell for MELLOMROMMET.
MELLOMROMMET
Oppgaver
Oppgaver
Oppgaver
Læringspunkter
Å jobbe med utilgjengelige brukergrupper
Jeg lærte at arbeid med beskyttede brukergrupper krever tydelig planlegging og alternative metoder. Strenge personvernregler gjorde det umulig å intervjue ungdom innen prosjektets tidsramme, noe som understreket viktigheten av å avklare godkjenninger tidlig og bruke andre innsiktskilder når direkte kontakt ikke er mulig.
Forankring hos brukergruppe
Jeg erfarte hvor viktig det er å forankre designvalg i en solid og representativ forståelse av brukergruppen. Når direkte kontakt med ungdom ikke var mulig, måtte vi sikre kvaliteten i innsikten gjennom alternative kilder og kontinuerlig validering. Dette styrket forståelsen min av hvor sårbar en prosess kan bli når antakelser ikke testes — og hvor viktig det er å bygge inn mekanismer for forankring i hvert steg.
Innovasjon av tjenester gjennom design research
Hvordan strukturert design research kan åpne for innovasjon og nye retninger. Funnene våre gjorde det mulig å identifisere behov som ikke var adressert i utgangspunktet, og ga oss et mer presist grunnlag for å utvikle konseptet og metoden som faktisk kunne skape verdi for kommunen og ungdommen.
Lyst til å høre mer?
Ta gjerne kontakt via skjemaet under, så kan vi sette opp en samtale!














