Bedre mental helse gjennom fysisk aktivitet

HYGGE

Hygge er en app som kopler studenter sammen rundt aktiviteter som finnes i byen. Den samler alt i èn enkel tjeneste, og har som mål å motivere studenter til å sosialisere. Dette vil gjøre de mørke vintermånede lettere ved å fylle ukene med aktiviteter. 

Hygge er en app som kopler studenter sammen rundt aktiviteter som finnes i byen. Den samler alt i èn enkel tjeneste, og har som mål å motivere studenter til å sosialisere. Dette vil gjøre de mørke vintermånede lettere ved å fylle ukene med aktiviteter. 

Hygge er en app som kopler studenter sammen rundt aktiviteter som finnes i byen. Den samler alt i èn enkel tjeneste, og har som mål å motivere studenter til å sosialisere. Dette vil gjøre de mørke vintermånede lettere ved å fylle ukene med aktiviteter. 

Klient

Design 2

DATO

Mai 2022

Domene

Studenter og mental helse

Område

Tjenestedesign

UX-design

UX-research

Om prosjektet

Bakgrunn

I dette gruppeprosjektet skulle vi lage en tjeneste ut ifra en problemstilling innenfor et valgfritt domene. Vårt valg falt på domenet "Studenter og mental helse" og vi valgte problemstillingen "Hvordan hjelpe studenter med vinterdepresjon".  Det er et kjent problem at de mørke vintermånedene kan gjøre studenter mer nedstemt, mindre motivert, og mer asosiale. Gjennom intervjuer med studenter kom det fram at over halvparten av de intervjuede hadde følt på en form for sesongbasert humørpåvirkning. Dette ville vi komme til livs. 

Løsning

Appen Hygge skal gjøre det enklere for studenter å finne og delta på sosiale "happenings" i Trondheim. Gratis å bruke, og enkel å komme i gang med. Appen viser ulike arrangementer i byen, fra åpent kunstmuseum til seiling med NTNUI. I kjernen av tjenesten ligger muligheten til å invitere andre med på arrangementet, slik at det skaper sosiale ringvirkninger der studenter drar hverandre ut på noe sosialt og stiller således "krav" til å være med! Ved endt aktivitet vil appen be om at du laster opp 3 bilder fra aktivtieten, som blir lagret i en bildebank, som gir brukeren mulighet til å se tilbake på gode minner fra tidligere arrangementer. 

Statement som fundament

Statement som fundament

Statement som fundament

Som et fundament i utviklingen av tjenesten har vi vårt statement - Et utsagn som skal syntetisere ønsket effekt av tjenesten man designer. Alle valg som blir tatt i utviklingen må kunne svare til statmentet vårt, som således skal sikre at den ferdige løsningen svarer på problemstillingen vår.

Som et fundament i utviklingen av tjenesten har vi vårt statement - Et utsagn som skal syntetisere ønsket effekt av tjenesten man designer. Alle valg som blir tatt i utviklingen må kunne svare til statmentet vårt, som således skal sikre at den ferdige løsningen svarer på problemstillingen vår.

Forarbeid & research

Research

Vi begynte arbeidet med å lage en analogi og en statement basert på problemstillingen vi hadde laget. Med dette som grunnlag begynte vi med intervjuer av brukergruppen vår , studenter, for å kartlegge behov og ønsker. Dataene fra intervjuene ble syntetisert og brukt til å konstruere en persona: Vigo. Dette blir vår kjernebruker i utviklingsprosessen videre. For å supplementere personas´en lagde vi også en animert brukerreise for å vise hvordan tjenesten er tenkt å fungere, tegnet av min dyktige klassekamerat Dana Yerbolat. 

Analogi for tjenesten. Hvordan skal brukeren oppleve den, og hvilke følelser vil vi vekke?

Ulike konsepter for retningen til tjenesten

Kartlegging av tjenesten sitt "Scope"

Persona for tjenesten - Vigo

Problemdefinering med persona

Brukerreisen

Det ble laget en animert brukerreise for å vise hvordan tjenesten er tenkt å fungere i praksis.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Ferdig leveranse

Resultat

HYGGE - En app som knytter sosiale tilbud i byen sammen på ett sted, og som oppfordrer til sosialisering ved å invitere med seg venner på aktiviteter. Ved å invitere med seg venner stiller man krav til brukeren om å møte opp, og dermed aktivisere seg under de mørke vintermånedene.

Mitt bidrag i teamet

I dette gruppeprosjektet tok jeg særlig ansvar for:

  • Prototyping i Figma og digitale mockups av tjenesten. Jeg tok ansvar for å gjøre prototypen vår interagerbar gjennom smart-animations, og satte opp strukturen til appen.

  • Utforming av personas basert på data fra intervjuer.

Hjem-siden

Aktivitetsvarsel i appen. Her kan brukeren melde seg på aktivitetsforslaget fra appen

Appen oppfordrer brukeren til å invitere med seg venner.

Invitasjon sendes til de valgte brukerne

Appen gir daglige aktivitetsvarsler til brukeren

Oppslamlede minner fra tidligere aktiviteter samles i "minnebanken"

Læringspunkter

Brukerintervjuer

Jeg lærte hvor avgjørende trygghet og god kommunikasjon er for kvaliteten på intervjudata. Et åpent og uformelt rom gjorde deltakerne mer ærlige og reflekterte. Samtidig erfarte jeg hvor viktig det er å stille åpne, uledende spørsmål og aktivt hjelpe deltakerne med å sette ord på tanker—uten å påvirke svarene.

Design statements som strategisk verktøy

Jeg lærte hvordan klare design statements fungerer som en ledestjerne i prosessen. Ved å formulere et presist, handlingsdrivet utsagn ble det enklere å ta beslutninger, prioritere og sikre konsistens i konseptet.

Lyst til å høre mer?

Ta gjerne kontakt via skjemaet under, så kan vi sette opp en samtale!

Kontakt

Ta gjerne kontakt dersom du har noen spørsmål angående prosjekter eller om porteføljen!

Følg meg