Bedre mental helse gjennom fysisk aktivitet
HYGGE
Klient
Design 2
DATO
Mai 2022
Domene
Studenter og mental helse
Område
Tjenestedesign
UX-design
UX-research
Om prosjektet
Bakgrunn
I dette gruppeprosjektet skulle vi lage en tjeneste ut ifra en problemstilling innenfor et valgfritt domene. Vårt valg falt på domenet "Studenter og mental helse" og vi valgte problemstillingen "Hvordan hjelpe studenter med vinterdepresjon". Det er et kjent problem at de mørke vintermånedene kan gjøre studenter mer nedstemt, mindre motivert, og mer asosiale. Gjennom intervjuer med studenter kom det fram at over halvparten av de intervjuede hadde følt på en form for sesongbasert humørpåvirkning. Dette ville vi komme til livs.
Løsning
Appen Hygge skal gjøre det enklere for studenter å finne og delta på sosiale "happenings" i Trondheim. Gratis å bruke, og enkel å komme i gang med. Appen viser ulike arrangementer i byen, fra åpent kunstmuseum til seiling med NTNUI. I kjernen av tjenesten ligger muligheten til å invitere andre med på arrangementet, slik at det skaper sosiale ringvirkninger der studenter drar hverandre ut på noe sosialt og stiller således "krav" til å være med! Ved endt aktivitet vil appen be om at du laster opp 3 bilder fra aktivtieten, som blir lagret i en bildebank, som gir brukeren mulighet til å se tilbake på gode minner fra tidligere arrangementer.
Forarbeid & research
Research
Vi begynte arbeidet med å lage en analogi og en statement basert på problemstillingen vi hadde laget. Med dette som grunnlag begynte vi med intervjuer av brukergruppen vår , studenter, for å kartlegge behov og ønsker. Dataene fra intervjuene ble syntetisert og brukt til å konstruere en persona: Vigo. Dette blir vår kjernebruker i utviklingsprosessen videre. For å supplementere personas´en lagde vi også en animert brukerreise for å vise hvordan tjenesten er tenkt å fungere, tegnet av min dyktige klassekamerat Dana Yerbolat.
Analogi for tjenesten. Hvordan skal brukeren oppleve den, og hvilke følelser vil vi vekke?
Ulike konsepter for retningen til tjenesten
Kartlegging av tjenesten sitt "Scope"
Persona for tjenesten - Vigo
Problemdefinering med persona
Brukerreisen
Det ble laget en animert brukerreise for å vise hvordan tjenesten er tenkt å fungere i praksis.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Ferdig leveranse
Resultat
HYGGE - En app som knytter sosiale tilbud i byen sammen på ett sted, og som oppfordrer til sosialisering ved å invitere med seg venner på aktiviteter. Ved å invitere med seg venner stiller man krav til brukeren om å møte opp, og dermed aktivisere seg under de mørke vintermånedene.
Mitt bidrag i teamet
I dette gruppeprosjektet tok jeg særlig ansvar for:
Prototyping i Figma og digitale mockups av tjenesten. Jeg tok ansvar for å gjøre prototypen vår interagerbar gjennom smart-animations, og satte opp strukturen til appen.
Utforming av personas basert på data fra intervjuer.
Hjem-siden
Aktivitetsvarsel i appen. Her kan brukeren melde seg på aktivitetsforslaget fra appen
Appen oppfordrer brukeren til å invitere med seg venner.
Invitasjon sendes til de valgte brukerne
Appen gir daglige aktivitetsvarsler til brukeren
Oppslamlede minner fra tidligere aktiviteter samles i "minnebanken"
Læringspunkter
Brukerintervjuer
Jeg lærte hvor avgjørende trygghet og god kommunikasjon er for kvaliteten på intervjudata. Et åpent og uformelt rom gjorde deltakerne mer ærlige og reflekterte. Samtidig erfarte jeg hvor viktig det er å stille åpne, uledende spørsmål og aktivt hjelpe deltakerne med å sette ord på tanker—uten å påvirke svarene.
Design statements som strategisk verktøy
Jeg lærte hvordan klare design statements fungerer som en ledestjerne i prosessen. Ved å formulere et presist, handlingsdrivet utsagn ble det enklere å ta beslutninger, prioritere og sikre konsistens i konseptet.
Lyst til å høre mer?
Ta gjerne kontakt via skjemaet under, så kan vi sette opp en samtale!


























