Et bluetooth headset med fokus på reparerbarhet
DRÅPE
Klient
Design for industrialisering
DATO
Desember 2024
Domene
Tech & produksjon
Område
Produktdesign
Produksjon
UX-design
Formgivning
Om prosjektet
Bakgrunn
Prosjektet gikk ut på å designe et bluetooth headset fra grunnen. Designet skulle ta hensyn til produksjon i et opplag mellom 10.000-50.000 enheter.
Da mitt gamle Sony headset gikk i stykker tok jeg på meg oppgaven med å forsøke å fikse det. Et tilsynelatende enkelt batteribytte utviklet seg fort til en frustrerende oppgave med å bryte opp forseglinger, navigere ledningskrøll, og til slutt forsøke å ikke ta liv av den elektronikken som fortsatt funker. Jeg ble irritert, men desverre ikke overrasket. Alt for mye av dagens forbrukerelektronikk lages med en ide om at brukeren skal kjøpe nytt, ikke reparere selv, når ting går i stykker. Dette ønsket jeg å gjøre noe med i prosjektet mitt!
Jeg fikk derfor ideèn om å designe et headset som ikke bare så bra ut, men som også tar hensyn til reparerbarhet, noe jeg mener er sårt tiltrengt i forbrukerteknologi. Filisofien er enkel: design for høy keepwortyness-verdi, men gi også brukeren en enkel oppgave med å faktisk ta vare på produktet ved behov.
Løsning
Resultatet ble DRÅPE, et fullstendig reparerbart headset, inspirert av formen til vanndråper på en glatt overflate. Komponentene er designet for å gjøre det lett for bruker å demontere headsetet, og således komme til for å reparere eller erstatte eventuelle defekte deler i fremtiden. Det muliggjør også fremtidig oppgradering av deler, som igjen øker levetiden til headsetet.
Komponentene er produsert i sprøytestøpt plast og aluminium, to materialer som er resirkulerbare.
Resultat
Læringspunkter
Design med produksjonskrav
Jeg lærte å ta designbeslutninger basert på faktiske produksjonsbegrensninger. Arbeidet med sprøytestøping, materialvalg og deling av komponenter gjorde meg mer bevisst på hvordan design må optimaliseres for skalerbar produksjon — ikke bare estetikk.
Ingeniørforståelse og design
DRÅPE lærte meg å kombinere teknisk innsikt med designmessige mål. Jeg måtte balansere form, ergonomi og funksjon med tekniske krav som toleranser, veggtykkelser, slippvinkler og montasjelogikk.
End-to-end produktutvikling
Jeg fikk erfaring i å jobbe gjennom hele produktutviklingsløpet – fra innsikt og idé, til tekniske avklaringer og produksjonsklar form. Det gjorde meg mer bevisst på hvordan hvert valg i tidligfase påvirker kostnad, kvalitet og produksjon senere. At man må kunne prioritere mellom ulike behov i en reel produktutviklingsprosess.
Lyst til å høre mer?
Ta gjerne kontakt via skjemaet under, så kan vi sette opp en samtale!








