Rent har fått en ny betydning

Cleanzone

Gjennom mitt arbeid som designkonsulent i Pango Consulting har jeg hatt Cleanzone som kunde, og har designet ny logo, branding, nettside, samt annet materiell tilknyttet deres tjenester.

Gjennom mitt arbeid som designkonsulent i Pango Consulting har jeg hatt Cleanzone som kunde, og har designet ny logo, branding, nettside, samt annet materiell tilknyttet deres tjenester.

Gjennom mitt arbeid som designkonsulent i Pango Consulting har jeg hatt Cleanzone som kunde, og har designet ny logo, branding, nettside, samt annet materiell tilknyttet deres tjenester.

Klient

Cleanzone As

DATO

Juni 2023 -> Pågående

Domene

Renholdstjenester og produkter

Område

Branding

UX-design

Web-design

Markedsføring

Om prosjektet

Bakgrunn

Cleanzone er en tilbyder av tjenester og abonnemtentspakker der ozonvann og ozonvannsteknologi står i sentrum. De hadde behov for ny logo, grafisk profil, og annet materiell. Uttrykket skulle være proffesjonelt men imøtekommende, og med et moderne samt teknologisk preg. Sammen med den nye grafiske profilen skulle det også designes opp en helt ny nettside, og nytt materiell tilknyttet flere sider ved bedriftens tjenester.

Rent har fått en ny betydning

Rent har fått en ny betydning

I selve kjernen av rebrandingen ligger mottoet "rent har fått en ny betydning". Cleanzone er en utfordrer, og skal endre måten Norge rengjør på gjennom sin bærekraftige ozonvannsteknologi. 

I selve kjernen av rebrandingen ligger mottoet "rent har fått en ny betydning". Cleanzone er en utfordrer, og skal endre måten Norge rengjør på gjennom sin bærekraftige ozonvannsteknologi. 

Logo og grafisk profil

Research

Hele prosjektet startet med å bli kjent med Cleanzone og deres tjenester. Jeg gjennomførte noen innledende workshops for å kartlegge bedriften sine verdier, ønsket brand identitet, tone of voice, og tanker. Vi gjennomførte en "brand-sprint" for å finne Cleanzone sin posisjon som merkevare og hvor i markedet de befinner seg. Det ble også gjennomført en MOSCOW for å definere de viktigste områdene i rebrandingen og designprosessen videre.

Arbeid

Med bakgrunn i datagrunnlaget fra innledende workshops og intervju kunne jeg begynne prosessen med å brainstorme og sketche opp ideér til ny logo og grafisk profil. Jeg begynte med å definere fargepallett, da denne setter et viktig grunnlag for logo. Av hensyn til kunde er deler av utviklingsprosessen utelatt. Ta kontakt dersom du ønsker å høre mer i detalj.

En rekke logoutkast ble presentert for kunde, og gjennom dot-voting kunne de velge elementer fra alle forslagene som de likte best. Dette kunne jeg ta med videre i en ny iterasjonsrunde, som resulterte i tre helhetlige forslag til logo. Sammen med itereringen av logo kom fontvalgene også på plass. Fontene skulle underbygge essensen av Cleanzone som en innovativ og teknologisk tilbyder av rengjøring og rengjøringsprodukter, men også være imøtekommende. Ved å slå sammen elementer i logoutkastene som kunden likte, kom vi frem til en endelig utgave av logo.

Cleanzone leverer renholdstjenester og produkter som er bærekraftige. Blått og hvitt er sentralt, da dette kommuniserer helse, trygghet, og pålitelighet. Grønn blir signalfarge sammen med oransje.

Eksempel fra logo itereringsprosessen. Dot-voting i en co-creating prosess med kunde.

Ferdig logo med dimensjoner, som vist i profilmal.

Typografi og størrelser

Fonter- Oxanium og Roboto

Eksempel på logo i bruk. Mockup av ID-kort

Materiell

Leveranse

På forespørsel fra Cleanzone ble det levert en rekke materiell i ny profil. Flaskestasjoner, sprayflasker, emballasje, og annet materiale ble designet og levert.

Design av grafikk til sprayflasker.

Credit foto: Gard Mehammer

Design av grafikk for stativ til sprayflasker. Credit foto: Konsis As

Emballasjedesign for ett av Cleanzone sine produkter - Cleanzone one

Nettside

Leveranse

En ny og komplett nettside ble designet med bakgrunn i den nye designprofilen til Cleanzone. Den er designet i figma og implementert i webflow av vår dyktige utvikler Rafael Oversand i Pango.

Mockup av nettside for ios

Mockup av nettside for ios

Forside på nettsiden vist på datamaskin

Læringspunkter

Bygge merkevare og strategi

Jeg lærte hvor viktig det er å forankre visuell identitet i tydelige forretningsmål og posisjonering. Arbeidet med Cleanzone handlet ikke bare om ny logo og farger, men om å oversette verdier som innovasjon, trygghet og bærekraft til et helhetlig uttrykk som støtter rollen deres som utfordrer i markedet.

Kundeinvolvering og co-design

Jeg lærte hvor mye bedre prosessen flyter når kunden involveres aktivt i designvalgene og får eierskap til prosessen og resultatet. Ved å bruke dot-voting og tydelige iterasjoner på logo og profil, kunne jeg ta raskere beslutninger, redusere subjektive diskusjoner og samtidig gi kunden sterkere eierskap til den endelige løsningen.

Prosjektstyring og kundeansvar

Jeg erfarte hvordan god prosjektstyring ikke bare handler om fremdrift, men om å skape verdi. Ved å jobbe strukturert med avklaringer, forventningsstyring og tydelig kommunikasjon, kunne vi ta raskere beslutninger og levere en mer treffsikker løsning for kunden.

Lyst til å høre mer?

Ta gjerne kontakt via skjemaet under, så kan vi sette opp en samtale!

Kontakt

Ta gjerne kontakt dersom du har noen spørsmål angående prosjekter eller om porteføljen!

Følg meg