Rent har fått en ny betydning
Cleanzone
Klient
Cleanzone As
DATO
Juni 2023 -> Pågående
Domene
Renholdstjenester og produkter
Område
Branding
UX-design
Web-design
Om prosjektet
Bakgrunn
Cleanzone er en tilbyder av tjenester og abonnemtentspakker der ozonvann og ozonvannsteknologi står i sentrum. De hadde behov for ny logo, grafisk profil, og annet materiell. Uttrykket skulle være proffesjonelt men imøtekommende, og med et moderne samt teknologisk preg. Sammen med den nye grafiske profilen skulle det også designes opp en helt ny nettside, og nytt materiell tilknyttet flere sider ved bedriftens tjenester.
Logo og grafisk profil
Research
Hele prosjektet startet med å bli kjent med Cleanzone og deres tjenester. Jeg gjennomførte noen innledende workshops for å kartlegge bedriften sine verdier, ønsket brand identitet, tone of voice, og tanker. Vi gjennomførte en "brand-sprint" for å finne Cleanzone sin posisjon som merkevare og hvor i markedet de befinner seg. Det ble også gjennomført en MOSCOW for å definere de viktigste områdene i rebrandingen og designprosessen videre.
Arbeid
Med bakgrunn i datagrunnlaget fra innledende workshops og intervju kunne jeg begynne prosessen med å brainstorme og sketche opp ideér til ny logo og grafisk profil. Jeg begynte med å definere fargepallett, da denne setter et viktig grunnlag for logo. Av hensyn til kunde er deler av utviklingsprosessen utelatt. Ta kontakt dersom du ønsker å høre mer i detalj.
En rekke logoutkast ble presentert for kunde, og gjennom dot-voting kunne de velge elementer fra alle forslagene som de likte best. Dette kunne jeg ta med videre i en ny iterasjonsrunde, som resulterte i tre helhetlige forslag til logo. Sammen med itereringen av logo kom fontvalgene også på plass. Fontene skulle underbygge essensen av Cleanzone som en innovativ og teknologisk tilbyder av rengjøring og rengjøringsprodukter, men også være imøtekommende. Ved å slå sammen elementer i logoutkastene som kunden likte, kom vi frem til en endelig utgave av logo.
Cleanzone leverer renholdstjenester og produkter som er bærekraftige. Blått og hvitt er sentralt, da dette kommuniserer helse, trygghet, og pålitelighet. Grønn blir signalfarge sammen med oransje.
Eksempel fra logo itereringsprosessen. Dot-voting i en co-creating prosess med kunde.
Ferdig logo med dimensjoner, som vist i profilmal.
Typografi og størrelser
Fonter- Oxanium og Roboto
Eksempel på logo i bruk. Mockup av ID-kort
Materiell
Leveranse
På forespørsel fra Cleanzone ble det levert en rekke materiell i ny profil. Flaskestasjoner, sprayflasker, emballasje, og annet materiale ble designet og levert.
Design av grafikk til sprayflasker.
Credit foto: Gard Mehammer
Design av grafikk for stativ til sprayflasker. Credit foto: Konsis As
Emballasjedesign for ett av Cleanzone sine produkter - Cleanzone one
Nettside
Leveranse
En ny og komplett nettside ble designet med bakgrunn i den nye designprofilen til Cleanzone. Den er designet i figma og implementert i webflow av vår dyktige utvikler Rafael Oversand i Pango.
Mockup av nettside for ios
Mockup av nettside for ios
Forside på nettsiden vist på datamaskin
Læringspunkter
Bygge merkevare og strategi
Jeg lærte hvor viktig det er å forankre visuell identitet i tydelige forretningsmål og posisjonering. Arbeidet med Cleanzone handlet ikke bare om ny logo og farger, men om å oversette verdier som innovasjon, trygghet og bærekraft til et helhetlig uttrykk som støtter rollen deres som utfordrer i markedet.
Kundeinvolvering og co-design
Jeg lærte hvor mye bedre prosessen flyter når kunden involveres aktivt i designvalgene og får eierskap til prosessen og resultatet. Ved å bruke dot-voting og tydelige iterasjoner på logo og profil, kunne jeg ta raskere beslutninger, redusere subjektive diskusjoner og samtidig gi kunden sterkere eierskap til den endelige løsningen.
Prosjektstyring og kundeansvar
Jeg erfarte hvordan god prosjektstyring ikke bare handler om fremdrift, men om å skape verdi. Ved å jobbe strukturert med avklaringer, forventningsstyring og tydelig kommunikasjon, kunne vi ta raskere beslutninger og levere en mer treffsikker løsning for kunden.
Lyst til å høre mer?
Ta gjerne kontakt via skjemaet under, så kan vi sette opp en samtale!














